Art Of Color. Podsumowanie Kongresu

„Współczesna poligrafia to technika masowego wytwarzania (…). Nic więc dziwnego, że jej zastosowania wykraczają poza media. Bez technik poligraficznych nie byłoby możliwe tworzenie inteligentnych i aktywnych opakowań, nowoczesnej elektroniki ani innowacyjnych czujników medycznych”

– taki kierunek rozwoju innowacji w poligrafii wskazał dr inż. Jacek Hamerliński z Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego, jeden z wykładowców pierwszego w Polsce Kongresu Art of Color – NOWY WYMIAR DRUKU.

 

Dokąd zmierza polska poligrafia?

 

Wydarzenie rozpoczęło się wraz z otwarciem sesji pt. „Perspektywy rozwoju branży poligraficznej” i pytaniem w temacie podjętym przez Jakuba Dyląga, Prezesa Quad/Graphics Europe, Członka Polskiej Izby Druku: Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy? Autor wykładu szukał odpowiedzi, czy na rynku wydawniczym, zwłaszcza czasopism kolorowych oraz rynku handlu detalicznego, firmy poligraficzne mogą i powinny zmieniać siebie same i swą ofertę oraz w jakim czasie jest to możliwe, a także jak radzić sobie z rosnącą konkurencją mediów „niedrukarskich” w przestrzeni reklamowej. Czym jest nowa generacja rozwiązań dla współczesnej drukarni 4.0 i cyfrowej produkcji w kontekście Heidelberga przedstawił Jordi Giralt z Heidelberger Druckmaschinen AG. O przyszłości opakowań mieliśmy okazję posłuchać od Dirka Winklera, Directora Print Technology KBA. O nowych wyzwaniach stojących przed branżą poligraficzną pod hasłem „ECO³ - Ekologia, Ekonomia i Ekstra wygoda” mówił Stefan Piotrowski Agfa Graphics. Hasło rozwinął o takie problemy, jak brak wykwalifikowanych pracowników, wzrost kosztów ogólnych, redukcja lub brak chemii, zmniejszenie zużycia wody i energii oraz powtórne wykorzystanie materiałów oraz stabilność i automatyzacja procesów. Zaś Roman Nagler, Dyrektor Kredytowy ds. sektorów z Banku Zachodniego WBK, przekonywał, że „firmy poligraficzne same, bezpośrednio, bardzo energicznie zdobywają zagraniczne rynki. Dla wielu eksport staje się kluczowym kierunkiem sprzedażowym. Przemysł poligraficzny plasuje się wśród branż o najniższym natężeniu upadłości w gospodarce”.

 

Share Your Coke i 800 mln etykiet w 32 krajach

 

Trendy i technologie w poligrafii to tytuł drugiej sesji, którą otworzył Krzysztof Januszewski, Dyrektor Biura Polskiej Izby Fleksografów, która zainteresowana jest komunikowaniem nowej wiedzy dla branży, przekazaniem merytorycznego przygotowania do podejmowania strategicznych decyzji biznesowych. „Nie ma się co oszukiwać – druk cyfrowy jest już dzisiaj nieodłącznym elementem naszej poligraficznej rzeczywistości” – uzasadniał na przykładzie dwóch produktów z oferty Reprograf S.A. Andrzej Płatek. „W dobie niezwykle kolorowych półek sklepowych, zapakowanie produktu tak, aby zainteresować klienta, to nie lada wyzwanie” – w ciekawej prezentacji Karola Główki z HP obejrzeliśmy przykłady m.in. etykiet typu wrap arround Coca-Coli w kampanii rozprzestrzenionej na 32 kraje, czy przypominającą w dotyku drewnianą etykietę Jim Beam’a. W NOWY WYMIAR DRUKU wpisał się temat „Trendy technologiczne w poligrafii – możliwości wykorzystania druku 3D w branży poligraficzno-opakowaniowej” podjęty przez Janusza Wójcika, Prezesa Stowarzyszenia Innowacyjnych Technologii SIT Polska i Adama Suchenka z ABC DATA. „Aspekt eko to coś, co nie jest tylko modnym sloganem, ale to również styl prowadzenia biznesu” – o farbach drukowych jako komponentach do produkcji poligraficznej mówił Robert Kuczera, Dyrektor Działu Farb Offsetowych z hubergroup Polska. Czy technologia UV zawładnie przyszłością branży? Na to pytanie odpowiadała Małgorzata Olszewska-Nowicka z Böttcher Polska.

Pierwszy dzień wykładowy zamknął panel dyskusyjny rozwijający wątek NOWEGO WYMIARU DRUKU w kontekście analizy rynku krajowego i europejskiego, kadr, poziomu kształcenia i przyszłości branży poligraficznej.

Wieczorem, podczas uroczystej Gali Art of Color, wręczono nagrody przyznawane przez Polską Izbę Opakowań w dwóch kategoriach. Pierwsza z nich to „Liderzy innowacyjnych technologii w poligrafii opakowaniowej”, która trafiła do firmy DEKORGLASS z Działdowa, Studia Graficznego Can Pack oraz firmy Infosystems. Drugą z nagród za „Branżowe czasopismo Poligraficzne” otrzymały magazyny: „Poligrafika” i „Świat Druku” oraz Wydawnictwo European Media Group. Podczas Gali ogłoszono również laureatów Rankingu najbardziej dynamicznie rozwijających się firm z branży poligraficznej, który dla Międzynarodowych Targów Poznańskich przygotował Bank Zachodni WBK oraz BISNODE. Nagrody otrzymały firmy: Blue System Drukarnia Etykiet, Printgroup oraz Uniwersal Display Solutions w kategoriach przychodów ze sprzedaży odpowiednio: 5-15 mln, 15-40 mln oraz powyżej 40 mln PLN.

 

Druk 3D wzięty na warsztat

 

Drugiego dnia kongresu odbyły się równolegle 2 sesje  i warsztaty. Te ostatnie pod tytułem „Praktyczne zajęcia z modelowania i drukowania obiektów na drukarkach 3D pokazały zalety i wady druku 3D, wybór technologii oraz przegląd najlepszych na rynku firm, produktów, a także wskazały możliwe grupy docelowe i impulsy zakupowe potencjalnych klientów. W ramach sesji pt. „Poligrafia w branży opakowaniowej i innych gałęziach przemysłu”  odbył się cykl wykładów, a wśród nich „Produkcja materiałów POS a druk zapachowy – nowe rozwiązania poligraficzne w przemyśle” poprowadzony przez dr Jolantę Sienkiewicz z Drukarni Paw Druk. Kolejne wykłady potwierdziły rolę opakowań w dzisiejszej poligrafii. Dirk Winkler z KBA w kontekście druku i obróbki, Bożena Gargas, Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego pod kątem nowoczesnego wzornictwa. Zbyszek Krugiełka z Heidelberg omawiał trendy i rozwiązania w maszynach postpress packaging do produkcji opakowań, firma Digiprint przedstawiła rozwiązania software w służbie marki.

 

Kiedy załamie się rynek książki?

 

To temat Piotra Dobrołęckiego z magazynu „Książki”, otwierający sesję „Poligrafia w branży wydawniczej”. Od czasu 2010 r., kiedy to zanotowano rekordowy poziom sprzedaży książek (2.940 mln zł) notuje się stagnację i spadki. Jak do tego dochodzi? Prelegent podjął się analizy poczynając od drewna z lasu, a kończąc na samym czytelniku. Prof. Politechniki Warszawskiej, dr hab. inż. Georgij Pietraszwili opowiedział o badaniach wytrzymałości książek oprawionych metodą klejową.

 

4 PRINT WEEK i TAROPAK 2018 – NOWY WYMIAR SPOTKAŃ

 

Kongres Art of Color zgromadził za mównicą 26 ekspertów z branży poligraficznej i nie tylko, partnerami zdecydowało się być 13 wiodących przedsiębiorstw, swojego wsparcia merytorycznego i branżowego udzieliło 16 instytucji, firm i stowarzyszeń,  współpracę medialną podjęło 11 liczących się na rynku tytułów i portali. Dzięki tak dużemu wsparciu najważniejszych na rynku na kongres zarejestrowało się blisko 400 uczestników. Oficjalne ogłoszenie połączenia terminów przyszłorocznych wydarzeń: 4 PRINT WEEK oraz Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Etykietowania TAROPAK, które będą miały miejsce w dniach 1-4.10.2018
w Poznaniu, nabrało nowego wymiaru. Organizatorzy obu z nich już dziś zapraszają do kontaktu. Do zobaczenia na targach!

Wstecz

Partnerzy Medialni





Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Napisz do nas.
contact